هبه مشرفة
عدد الرسائل : 0 عدد المساهمات : 484 نقاط : 724 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 07/12/2009 العمر : 43
| موضوع: همســـــــــــات من حب ضائع الأحد يناير 03, 2010 2:00 pm | |
| همسات من حب ضائعالفصل الاول الجزء الاول مصر - القاهرهسمر : خلاص يا امي بليزززززززززززز كفايه بكاءالام ( صفيه): يعني خلاص بتسبينا
سمر : يا امي انا مسافره ادرس وكلها سنتين وارجع وبعدين بالاجازات هاجي (تتكلم وهي تحاول ان تمنع الدموع تنزل حتي لا تضعف امام امها )
صفيه: يعني كان ايه لزمتها (سببها) الدراسه بره (خارج ) مصر مكنتي بالجامعه بتاعتك وكنا مرتاحين
سمر : يوووووه يا ماما منا قلتلك ده تكليف من الجامعه ومنحه يعني انتي تكرهي ليا الخير
صفيه: انا مش عارفه ازاي قلبك جمد كده علينا قدرتي يا سمر تسافري وتسيبي امك ( وبدأت في البكاء )
سمر : يا ماما حرام عليكي كده انا اعصابي مش مستحمله ومش عارفه هيكون حالي ازاي هناك ابوس ايدك ارحميني وحاولي تساعديني
الوالد ( حسين ) : خلاص بقي يا صفيه يلا يا سمر شنطتك جاهزه ؟
سمر : ايوه يا بابا خلاص
حسين : طيب يلا بينا ها يا صفيه غيرتي رايك وهتيجي المطار معانا والا برضه مصممه تفضلي هنا
صفيه : لا مش هقدر اشوف بنتي بتبعد عني هسلم عليها هنا
حسين : طيب يلا انا خارج اشوف احمد اخوكي واحط الشنطه بالعربيه
سمر : سلام يا ماما هتوحشيني اوي ( وارتمت سمر بحضن امها وبداخلها تساؤلات كثيره يا تري هقدر استحمل وابعد عن الحضن ده قد ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ,,, هتوحشيني اوي يا امي صفيه: وانتي كمان يا عنيا خلي بالك من نفسك وكلي كويس وكلمينا كل شويه بلاش البخل
سمر : حاضر
صفيه : وملكيش دعوه بحد هناك
سمر : يا ماما وهو انا اصلا اعرف حد
صفيه : قولي حاضر وبس
سمر : حاضر وبس
صفيه : سمر والله منا فايقه لهزارك ده كفايه الي فيا
سمر : خلاص يا ماما بس انتي انتبهي لنفسك ولصحتك يلا بقي علشان بابا بينادي
حسين : يلا بقي يا سمر
احمد : معلش يا بابا انت عارف ماما روحها في سمر
حسين : يعني انا يابني الي مش بحبها , بس ده مستقبلها وهي اختارت كده وهي حره
احمد: ( وهو ينظر ناحية باب العماره الي بيسكن فيها هو ووالده ووالدته واخته سمر ) اخيرا يا سمر هانم ايه يا بنتي سنه علشان تنزلي ,
سمر : والله هتوحشني غلاستك ( طنازتك ) يا احمد , خلي بالك من ماما يا احمد وبلاش تنرفزها كل شويه وذاكر كويس ومترفعش ضغطها
احمد: يووووه حتي وانتي مسافره مفيش كلمه حلوه لاخوكي الغلبان
حسين : خلاص يا ولاد يلا يا سمر اركبي
وانتلقت السياره كان احمد هو الذي يقودها وحسين يجلس بجانبه وسمر بالمقعد الخالفي كانت سارحه بعالم اخر كانت تنظر الي البيوت والشوارع وكانها تريد ان تحفظ الصوره براسها لتجدها حين تشتاق لهم (كانت سمر الابنه الاولي لحسين وصفيه ومع ذلك كانت دلوعة البيت وعائلتها كلها وذلك لجمالها الهاديء وعقلها الرزين وتفوقها بدراستها ,,, كانت متوسطة الطول وتميل للنحافه اكتر عيونها عسلي ( بني فاتح ) وشعرها اسود طويل ولكنها كانت محجبه ) وهي تنظر من النافذه انتفضت فجاة حينما اقتربوا من المدرسه الثانويه تذكرت احلي يوم بعمرها يوم تخرجها من الثانويه بمجموع 95% وفرحةوالدها بها ودخولها كلية الصيدله وتفوقها بها بعد ذلك حتي جائها التعين في الكليه كمعيده ومن ثم هذه المنحه للندن التي كانت عباره عن مسابقه علي مستوي العالم حيث تم اختيار طالب واحد من كل كليه ولقد اجتازت الاختبارات بنجاح وها هي في طريقها الي لندن اخيرا
احمد :" سمرررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
سمر : انتبهت فجاة سمر وجدت ان السياره قد توقفت واخيها يصرخ بها................ايه يا احمد
احمد : هو ايه الي ايه يا بنتي وصلنا خلاص يلا
نزلت سمر وحسين واحمد من السياره وحمل احمد حقيبتها الكبيره وهي حملت حقيبه صغيره مع حقيبه اليد الخاصه بها ودخلوا المطار معا وسالوا عن الطائره واكملوا كل الاجراءات وجاءت لحظة الوداع
حسين : نشوف وشك بخير يا حبيبتي خلي بالك من نفسك ومن صحتك وكلمينا اول متوصلي
سمر : حاضر يا بابا هتوحشوني اوي (حضنت سمر والدها والدموع تنهمر منها )
احمد : والله البيت هيبقي من غيرك وحش اوي يا سموره
سمر : هتوحشني يا حماده خلي بالك من نفسك سلام احمد وحسين : سلام يا سمر
وتوجهت سمر للطائره الجزء الثاني
في الطائره المتوجه الي لندن
ناصر : وليد
وليد : ناصر اخبارك
ناصر : زين والله الحمد لله كيفك انت
وليد : الحمد لله
ناصر : غريبه انت جالس ايش عندك بطائرة لندن مفروض انك كنت برحلة السعوديه امس ( وليد وناصر طلاب من السعوديه تم ترشحهم للرحله وكانت الاختبارات العامه في مصر لكل الدول والي ينجح هيسافر لندن )
وليد: ليش ونسيت المنحه انت
ناصر : أي منحه المنحه انا الي نجحت فيها والباقي سافر امس للسعوديه
وليد : طيب وشو المشكله انا سألت وعرفت اني ممكن احضر بس علي نفقتي
ناصر : اها ,,,, صح ابوك والله ما هو شوي بالبلد
وليد : يا خي فكنا من الحسد ماهي نقصاك
ناصر : فين بتجلس ؟
وليد : هنا
ناصر : اوك اشوفك عند الوصول انا مكاني هناك
سمر : ممكن لو سمحت تتفضل وتقعد وبعدين تحكي براحتك علشان امر انا لمكاني (كانت سمر تحاول المرور ولكن طال وقوف وليد وناصر )
وليد : طيب بالراحه ايش فيكي انتي تبغي هواش وخلاص
سمر : هووووا ..........ايه هواش ,,, ما علينا ( مش مهم ) عديني بقي والا هتقف ترغي (تتكلم) كتير
وليد : اتفضلي بتحكي كأني ماسك فيكي
( عدت سمر بعصبيه وهي بتنظر لوليد نظرة احتقار وللاسف كان كرسيها جنب وليد )
ناصر : هدي وليدوو ما حصل شيء للعصبيه
وليد : يا اخي هي الي لسانها طويل يلا روح مكانك وانا بجلس ( ونظر لسمر بسخريه ) والله يعنني انا باين انها رحله طويله
ناصر : ههههههههههههههههههه والله انك مرجوج
وليد: ما مرجوج غيرك يلا فكنا وروح ابي انام
جلس الجميع بمقاعدهم واستعدت الطائره للاقلاع وطلبت المضيفات ربط الاحزمه حست سمر بالخوف وخصوصا ان دي اول مره تركب الطائره وده طبيعي لان عائلة سمر حالتهم الماديه متوسطه مثل أي عائله مصريه عاديه يعني لولا المنحه مكنش عمرها سافرت لندن رغم ان حالتهم اتحسنت شوي بعد مشاركة والدها لصديقه الحج علي بعد رجوعه من الامارات وتكوين شركة صغيره
ربطت سمر الحزام وغمضت عيونها في خوف شديد لفت ذلك انتباه وليد وضحك بسخريه علي منظر سمر وخصوصا انه علي العكس منها تماما متعود علي السفر ودائما بيسافر لوحده او مع عائلته في رحلات الي دول العالم
وليد : اول مره تسافري صح
سمر : (انتبهت فجاة علي سؤال وليد وحست انه جه نجده ليها ينسيها شويه الخوف ) ايوه اول مره هو باين عليا اوي كدا
وليد : بصراحه شكلك يموت من الضحك ههههههههههههههههههههههه
سمر : بتكشيره ,,,خفيف اوي
ووليد : يؤيؤيؤيؤيؤ ,,, الاخت عصبيه بتغضب بسرعه
سمر : انا حره وانت مالك
وليد: طيب اصلا الحق علي حبيت اهدي شوي من خوفك
سمر : انا اسفه مكنتش اقصد
وليد ــــــــــــــــــــــ
سمر : قلت اسفه هتعملها حكايه
وليد : يعني حتي بالاعتذار مزعجه
سمر : انت بتكلمني كده ليه وكأنك تعرفني
وليد : اها اعرفك زين
سمر : ازاي بقي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وليد : عرفتك بقلبي
سمر : ( بسخريه ) انا كنت فكره ان اسطونات اللعب علي البنات بمصر بس اتضح ان ليها فرع بالسعوديه كمان
وليد : لتكوني فكره اني بغازلك ,,, من زينك يعني هغازلك
سمر : مش هرد عليك
وليد : تكفين خلاص نامي
مرت الساعات طويله علي وليد وسمر وخاصة ان الكلام بينهم انقطع وبعد ساعات طويله وصلت الطائره اخيرا لمطار لندن
.................................................. ....................................... السعوديه –جده سامي : يمه هو قال انه راح يتصل اهدي شوي
ابتسام ( ام فهد ووليد ): قلبي بيعورني عليه مدري ليش
سامي : ليش بس يمه هو ان شاء الله بخير لا تحتاتي انتي
ابتسام : يارب يرجع بالسلامه مكان ليه لزوم السفر ابدا
سامي : شوفي يمه انا بروح الحين للجامعه ولما يتصل بعطيكي خبر علي طول
ابتسام : اوك يا ولدي ربي يخليك ويوفقك
(خرج فهد وركب السياره وانطلق بيها للجامعه , وشغل المسجل علي عبد المجيد عبد الله مطربه المفضل وشاف جواله بيرن مد يده للتليفون لكن التليفون انزلق بداخل السياره
سامي : والله حاله حاول فهد يجيب التليفون وفجاة شاف بنت امام السياره من وين ظهرت دي وحصل التصادم .......................................
| |
|
ala001963 المراقب العام
عدد الرسائل : 10000 عدد المساهمات : 1463 نقاط : 2049 السٌّمعَة : 4 تاريخ التسجيل : 10/01/2010 العمر : 55
| موضوع: رد: همســـــــــــات من حب ضائع السبت يناير 23, 2010 4:02 am | |
| مجهود رائع فى انتظار المزيد والى الامام اشكرك كتير | |
|
سمريوسف الـمـديـرة
عدد الرسائل : 10 عدد المساهمات : 559 نقاط : 791 السٌّمعَة : 0 تاريخ التسجيل : 06/12/2009 العمر : 33
| موضوع: رد: همســـــــــــات من حب ضائع الجمعة يناير 29, 2010 6:51 pm | |
| | |
|